Livsviktigt med bälte i A-traktor och moppebil

Liten mopedbil med dockor krockar mot vägg

Krocktester med A-traktorer och mopedbilar ger tydliga besked. Att inte använda bilbälte kan få förödande konsekvenser – även i långsamma fordon.

Fordon som A-traktorer har ökat de senaste åren. Det har också medfört att antalet trafikolyckor med fordonen, som ofta körs av unga förare, har ökat. Under 2022 omkom fyra ungdomar i olyckor med A-traktorer.

Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i mopedbilar alltid har bälte på sig. I A-traktörer är motsvarande siffra bara omkring 40 procent.

Men att färdas i dessa fordon utan bälte kan få förödande konsekvenser. Det visar tre krocktester som VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort.

Bilbälte gör skillnad

Vid alla testerna vid VTI:s krocksäkerhetslaboratorium i Linköping var föraren bältad och passageraren obältad. De första två testerna gjordes med A-traktorer. Ett fordon kördes i 30 kilometer i timmen, den andra A-traktorn i 40 kilometer i timmen. Ett tredje test gjordes med en mopedbil i 40 kilometer i timmen.

Resultatet blev lika för alla fordon och hastigheter:

Comments are closed.