Förlorat kulturarv kan kompenseras vid stora byggprojekt

Utställning med stora stenar från byggprojekt

Hur kan viktiga kulturmiljöer bevaras när stora byggprojekt förändrar städers utseende? En avhandling har tittat på Göteborg och Mumbai, som valde olika strategier när grävmaskinerna rullade in i städerna.

Stora byggprojekt i gamla städer innebär ofta omvälvande ingrepp i livsmiljön för invånarna. Infrastrukturprojekt i historiska stadsmiljöer gör ofta att byggnader, gator och parker försvinner eller förändras.

I takt med att allt fler människor bosätter sig i städer måste därför två viktiga mål hanteras, nämligen framtidens behov av hållbara transporter och bevarande av kulturarvet.

I en avhandling har forskaren Maitri Dore undersökt hur två stora infrastrukturprojekt – tågtunneln Västlänken i Göteborg och tunnelbanan Mumbai Metro i Indien – har tacklat förluster av kulturmiljöer.

Minimera skador eller kompensera för förluster

Båda projekten har stor påverkan på stadsmiljön, men strategin för att hantera kulturarvet ser olika ut.

– I Mumbai vill de ansvariga minimera fysisk och visuell skada på kulturmiljön. I Göteborg har man också det synsättet men försöker dessutom kompensera byggprojektets ingrepp genom att tillföra nya kulturvärden till stadsmiljön genom att sätta upp informationsskyltar eller visa objekt som relaterar till platsens historia, säger Maitri Dore vid Göteborgs universitet.

Vid bygget av Västlänken har man bland annat funnit många gamla båtar som legat gömda i lerlagren. Vid tunnelarbetena vid Skansen Lejonet påträffades rester av en gammal försvarsanläggning. Genom att dokumentera och visa upp dessa fynd bidrar byggprojektet till kulturarvet med ny kunskap.

Fokus på att bevara naturvärden

Lagstiftarnas fokus i Sverige har tidigare inte legat på att kompensera kulturarvet vid nybyggen. Istället har lagar och policys syftat till att minimera och kompensera för förluster av naturvärden som biologisk mångfald och luftkvalitet.

Att skydda kulturella eller historiska värden, kopplade till upplevelsen av en plats, har ansetts svårt eftersom de ses som oersättliga.

– I praktiken finns det knappast några prejudikat för kompensation av kulturarv som går förlorat. Därför var det intressant att undersöka två stora infrastrukturprojekt som påverkar officiellt utpekade historiska miljöer, som till exempel stadsdelen Haga i Göteborg, säger Maitri Dore.

Tydliga skillnader i Göteborg och Mumbai

Skillnaden mellan projektens sätt att skydda kulturarvet är tydlig. I tunnelbanebygget i Mumbai vill ansvariga bevara kulturmiljön så långt som möjligt. Till exempel planeras en tågstation att byggas utan tak för att resenärerna ska kunna se den gamla, omgivande miljön.

Under bygget av Västlänken i Göteborg planerades flera satsningar för att kompensera för förluster i kulturmiljön. Skyltar ska sättas upp och ny design knyter an till verksamheter som historiskt har funnits på platsen. Arkeologiska lämningar som grävts fram under bygget ställs även ut. Syftet med åtgärderna är att skapa nya kvaliteter i stadsrummet.

– Skillnaden i angreppssätt kan bero på att kompensationen hade skrivits in som ett krav från myndigheterna för att bygget av Västlänken skulle tillåtas. Bygget av tunneln har blivit ett tillfälle att lyfta kulturarvet på olika sätt och Göteborgs stad involverades i det. I Mumbai har kulturarvsfrågan däremot förekommit mer på ett rådgivande plan, säger Maitri Dore.

Förutsättningar styr hantering av kulturarv

Hon menar att båda metoderna – kompensation och bevarande – är resultatet av tunga förhandlingar vid planeringen av infrastrukturprojekten. Maitri Dore lyfter också fram att metoderna är beroende av olika institutionella och politiska ramar, flera aktörer och olika begränsningar som påverkar synsätt och hantering av kulturarvet.

– Kompensation kan vara ett alternativ för att hantera stora förändringar i historiska miljöer när staden växer och måste anpassas till invånarnas behov, säger Maitri Dore.

Avhandling:

From Gone to Gain: Exploring the Scope of Historic Environment Compensation in Planning, Göteborgs universitet.

Kontakt:

Maitri Dore, doktorand på institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet, maitri.dore@conservation.gu.se

Inlägget Förlorat kulturarv kan kompenseras vid stora byggprojekt dök först upp på forskning.se.

Läs mer

Så kan olyckorna med epa-traktorer minskas

Blå epa-traktor parkerad. Regndroppar syns på fordonet.

För att minska olyckorna med A-traktorer, i folkmun ofta kallade epa-traktorer, måste beteendet hos unga förare förändras. Polisens resurser måste också utökas. Det föreslås i en ny rapport.

De senaste årens ökande popularitet för A-traktorer, eller epa-traktorer som många säger om denna typ av fordon, har inneburit fler olyckor.

Från 2016 till 2022 inträffade sammanlagt 1 118 olyckor med A-traktorer där föraren var var mellan 14 och 20 år gammal.

Nio omkomna

Sju av dessa olyckor var dödsolyckor och totalt omkom nio personer. I 37 av olyckorna fick en eller flera personer långvariga eller bestående men.

Parkeringsplats med epa-traktorer.

A-traktorer på parkeringsplats. Bild: Helena Selander, VTI.

– Sett i förhållande till antalet fordon är A-traktorer överrepresenterade i olycksstatiken, säger Susanne Wallhagen, en av forskarna bakom en rapport om A-traktorer och trafiksäkerhet från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Från och med 2023 måste den som färdas i en A-traktor använda bilbälte. Antalet passagerare får heller inte vara större än antalet platser i fordonet och det finns krav på vinterdäck. Transportstyrelsen arbetar också med förslag på förändrad körkortsutbildning och tekniska krav på hastighetsbegränsande åtgärder.

Räcker inte för att minska olyckor med A-traktorer

Allt det är viktiga men samtidigt otillräckliga åtgärder, menar forskarna bakom VTI-rapporten. De föreslår ytterligare åtgärder, bland annat:

  • Riktade informationsinsatser till ungdomar och deras föräldrar, med högre krav på föräldrarnas ansvar.
  • Fler specialutbildade poliser, med utökade resurser till kontroller. Det är också viktigt att göra alkoholutandningsprov när A-traktorförare stoppas i kontroller, enligt forskarna.
  • Skärpta krav på A-traktorer vid besiktningar.

Gällande den sista punkten är kraven idag lägre för A-traktorer än för vanliga bilar. Enligt polisen har många fordon stora brister, trots färsk besiktning. Manipulationer eller trimning av fordonen är vanligt. Detta visar att ändringar i lagstiftningen behövs, menar forskarna.

Forskarna föreslår även att olycksregistreringen för A-traktorer ska göras tydligare så att olycksutvecklingen lättare kan följas.

Epa-kulturen spelar in

En jämförelse mellan A-traktorer och mopedbilar visar att de allvarliga olyckorna med de sistnämnda är betydligt färre, även med hänsyn till att antalet fordon är lägre.

Mellan 2016 och 2022 inträffade 458 mopedbilsolyckor med unga förare. Tolv olyckor var allvarliga, men ingen i åldersgruppen omkom.

A-traktorer som fordon är egentligen säkrare och skillnaden i olyckor beror sannolikt på att fordonen används olika, menar forskarna. Mopedbilar används mer som ett vanligt transportmedel medan A-traktorer är en del av epa-kulturen där trimning och buskörning är vanligt.

Bild: Bene Riobó, via Wikimedia commons, licens CC BY-SA 4.0.

Rapport:

Unga förare i A-traktorer och mopedbilar – påverkan på trafiksäkerheten, VTI.

Kontakt:

Susanne Wallhagen, utredare på VTI
susanne.wallhagen@vti.se

Inlägget Så kan olyckorna med epa-traktorer minskas dök först upp på forskning.se.

Läs mer

Inhägnade bostadsområden växande trend

Stadsdel med bostadshus

Allt fler bostadsområden får staket omkring sig och utvecklingen sker inte bara i rika stadsdelar. Trenden riskerar att öka privatiseringen av allmänna ytor i städerna, menar forskare.

Så kallade gated communities, dit bara boende har tillträde, för kanske tankarna till rika områden där bostadsägarna velat skärma av sig rumsligt och socialt.

Men under det senaste decenniet har en ökning av stängda ytor skett även i andra delar av städer. Även bostadsrättsföreningar i miljonprogramsområden stänger in delar av sin mark.

– Att leta sig fram till gränder och bakgator är en del av att upptäcka sin stad. Det blir förstås svårare ju mer som stängslas in, säger Karin Grundström som är professor i arkitektur vid Malmö universitet.

Inhägnade områden i Malmö och Paris

Hon har tillsammans med en forskare i Frankrike studerat utvecklingen i några bostadsområden i Malmö och Paris. I Malmö ingår ett område som sträcker sig mellan Rosengård och Västra hamnen.

I Sverige kan en bostadsrättförening bestämma om tillträdet till föreningens mark ska stängas av. Ibland kan det röra sig om ett låst staket runt hela byggnaden. Det förekommer också att man hägnar in innergården eller en lekplats, förklarar Karin Grundström som intervjuat människor som rör sig i de aktuella områdena i Malmö.

– ”Jag har kunnat gå här tidigare”, är en vanlig kommentar. Det finns ofta ett gemensamt stort grönområde i miljonprogramsområden. Men nu privatiseras delar av staden på ett ganska aggressivt sätt. Det blir normaliserat, säger Karin Grundström.

Boende som intervjuats i Malmö säger bland annat att staketen visar att ett hus eller ett kvarter är privatägt. Vissa tycker att det är normalt med staket, andra ser det som tecken på en negativ samhällsutveckling.

– Staket och grindar kan utstråla att något är mer värt och signalera högre status, säger Karin Grundström.

Höja utsatta områdens status

Forskarna menar att utvecklingen hänger samman med förändringar i bostadspolitik och stadsplaneringsideal.

I Frankrike har utvecklingen varit del av en officiell policy att skärma av och sätta staket i utsatta områden för att de ska se mer ”medelklassiga ut”.

– Tanken är att det ska höja statusen. Man kallar föreningarna för Residens och stänger också av mer i Frankrike än vad som görs här, säger Karin Grundström.

Tillgänglighet till stadsområden minskar

Enligt forskarna reser studien frågor om vad allmänheten har tillträde till och vad som är gemensamma rum i städerna. Enligt Karin Grundström minskar tillgängligheten och privatiseringen av det allmänna ökar.

– Det hänger också samman med en förändrad syn på välfärdsstaten där bostadsfrågan alltid varit en viktig del. Nu har den blivit mer privatiserad och i stället för tanken om det gemensamma ser vi de här tendenserna till mikro-segregation inom områden, säger Karin Grundström.

Vetenskaplig studie

Imposing ‘Enclosed Communities’? Urban Gating of Large Housing Estates in Sweden and France, Land.

Inlägget Inhägnade bostadsområden växande trend dök först upp på forskning.se.

Läs mer

AI upptäcker kvinnor med hög risk för bröstcancer

Kvinna och sjuksköterska under mammografi

En AI-modell som utvärderar mammografibilder kan hitta kvinnor med hög risk för bröstcancer, och därför behöver extra undersökningar. En studie i tre länder visar att metoden fungerar bra.

I dagens screening för bröstcancer görs mammografiundersökningar regelbundet, ofta vartannat år. Forskning har dock visat att kvinnor har olika risk att utveckla bröstcancer, något som en anpassad screening skulle kunna spegla.

Tidigare riskmodeller har främst baserats på ärftliga risker för bröstcancer och

Flest ålar dör i ett vattenkraftverk

Närbild på huvudet av en ål.

Efter 800 mil över Atlanten når de små ynglen den svenska kusten. Vad som händer sedan är en sorglig historia. Nu krävs krafttag för att rädda de redan utrotningshotade ålarna från döden i svenska vattenkraftverk.

Ett ålyngel som ska ta sig till valfritt svenskt vattendrag har en nära nog omöjlig uppgift framför sig. För de flesta tar det stopp vid ett av vattenkraftverken. För de som lyckas, och de som har planterats ut, väntar ett par decennier senare en lika vådlig färd nedströms.

En ål föds och dör i Sargassohavet om den klarar livsresan utan att duka under. Det är först på senare år som forskarna har kunnat följa ålarnas väg över haven. Detta genom att förse dem med satellitsändare och släppa iväg dem på en resa där vissa faller offer för hajar och andra rovdjur medan andra simmar vidare.

Strax efter födseln börjar de millimetersmå ållarverna i Sargassohavet driva med golfströmmen, över Atlanten. Framme vid till exempel Nordsjöns kust har de växt till sig och ser ut som ungefär en centimeter långa helt genomskinliga miniålar, en stor del av dem vandrar nu upp mot sötvatten, upp i åar och bäckar, för att nå sjöar och andra vattendrag där de kan växa.

Närbild på ålyngel

Två saker dödar ålarna: fiske och vattenkraft

Varje år räknar forskarna ålyngel som har tagit sig till de europeiska kusterna. Resultatet är alltid lika nedslående. Förra året kom forskarna fram till att mängden ålyngel i Nordsjön utgjorde 0,7 procent av den mängd som fanns 1960-1979. Den preliminära siffran för i år är 0,4 procent.

Det är framför allt två saker som dödar ålarna: fiske och vattenkraftverk. Medan fisket idag är hårt reglerat är det ännu oklart vad som bör göras för att hjälpa ålen att passera kraftverken.

Ynglen är goda klättrare och kan ta sig uppför en lodrät vägg, om den är fuktig, men de flesta kraftverk utgör ändå ett oöverstigligt hinder. De flesta vuxna ålar som ska ta sig nedströms, med sikte på lek i Sargassohavet, slås i bitar av vattenturbinerna.

Hittills har de bolag som äger kraftverken framför allt satsat på att transportera ålarna. Yngel flygs från Frankrike, sätts i karantän i Helsingborg och planteras ut i vid kusten eller i en sjö. De vuxna ålar som ska till havet igen fångas upp och körs i lastbil förbi de dödliga turbinerna.

19 000 ålar fick skjuts förbi vattenkraftverket

Krafttag ål genomförs i samarbete mellan ett antal vattenkraftföretag och Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Vattenkraftföretagen bekostar de frivilliga åtgärderna. Programmet startade 2011 och nuvarande programperiod 2023–2025 har en årlig budget på ca 4,5 miljoner kronor.
År 2022 transporterades cirka 19 000 ålar förbi vattenkraftverken i Göta älv, Lagan, Ätran och Motala ström. Samma typ av åtgärd i samma vattendrag genomfördes 2021. Då blev resultatet drygt 15 800 ålar. Målet för 2023 är 15 000 ålar.

Går det lika bra för en ål som fötts upp i Frankrike?

Josefin Sundin, docent i ekologi på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, arbetar med att utvärdera utsättning av ål. En sak som hon och hennes kollegor har undersökt är hur den utplanterade ålen växer och hur den klarar av parasiter.

– Där har vi inte sett några skillnader mot naturligt hitvandrad ål när det gäller tillväxt eller parasiteringsgrad utan de utplanterade klarar sig lika bra, säger Josefin Sundin.

– Men om man sätter ut ål för att göra något för beståndet måste de komma ut igen annars blir det bara en tillfällig ekosystemtjänst eller för att man vill fiska.

Hittar uppfödda ålar till Sargassohavet?

En fråga som har debatterats är om de utplanterade ålarna som sedan, i vuxen ålder, fraktas förbi vattenkraftverken verkligen kan hitta hem igen. Farhågan är att de hitflugna ålarna inte har fått något vandringsmönster inpräntat i, ja, vad? En teori är att ålarna använder magnetfält för att registrera färdvägen. Studier som gjorts pekar åt olika håll.

– Vissa studier pekar på att de utsatta ålarna inte hittar på samma sätt medan andra visar att de kan hitta, säger Josefin Sundin.

För att ta reda på om de hittar har forskare från SLU nyligen försett ålar från Vänern med satellitsändare och släppt ut dem nedströms kraftverken i Göta älv. Om någon ål lyckas undvika hajar och andra rovdjur, om sändarna håller, kan forskarna få svar om något år.

En vuxen ål som simmar nära botten av ett vattendrag.Sargasso tur och retur – forskare följer ålarnas livsresa

För drygt hundra år sedan kunde danska forskare konstatera att ålen fortplantar sig i Sargassohavet. Det var åtminstone där de hittade stora mängder med yngel. Men hur tar sig de vuxna ålarna dit?

På senare har har forskare kunnat följa ålarnas färd, genom att förse dem med satellitsändare. En forskargrupp har följt älar från Europa till Azorerna. Förra året tog en annan grupp forskare vid och fångade ålar vid Azorerna, försåg 26 av dem med sändare och släppte iväg dem.

Fem av sändarna dök ett par månader senare upp i det område som kallas Sargassohavet. En sändare hittades i det område där ålarna förmodas leka.
I höst har forskare från SLU märkt ålar från Vänern med satellitsändare och släppt ut dem på andra sidan de kraftverk som finns i Göta älv. För drygt tio år sedan kunde forskare följa ”svenska” ålar så långt som till brittiska öarna, de nya sändarna har bättre batterier och forskarna hoppas kunna följa ålarna ända till Sargassohavet.

I början av 2023 ville forskare vid Östersjöcentrum på Stockholms universitet ha ett stopp för utsättningarna. Bland annat på grund av osäkerheten kring de influgna ålarnas förmåga att navigera, men också för att åtgärden är meningslös så länge de flesta dör i kraftverkens turbiner.

Bara de naturlika fiskvägarna funkade

För ålen som art vore det bästa om de av egen kraft kunde ta sig såväl uppströms som yngel som nedströms som vuxen. Olle Calles, professor i biologi vid Karlstads universitet, forskar om olika sätt att hjälpa ålarna att ta sig förbi kraftverken. Han och hans kollegor har undersökt hur många ålar som har tagit sig uppströms på eget initiativ. Oväntat nog var det bara en lösning som fungerade.

– Vi såg att det bara var naturlika fiskvägar som inte hade en negativ påverkan på sannolikheten att hitta ål uppströms, säger Olle Calles.

De andra metoderna, tekniska fiskvägar, fisktrappor och ålyngelledare fungerade inte bättre än dammar utan passagelösningar.

– Det ledde oss till att fundera på hur man kan förbättra ålyngelledarna och det har vi jobbat med i olika experiment.

Glasålarna hittar rätt ramp på rätt plats

En ålyngelledare är oftast en ramp med något slags substrat på insidan som hålls fuktig. Den viktigaste faktorn för en fungerande ålyngelledare kan uttryckas på mäklarspråk: location, location, location.

Placeras rampen på fel ställe hittar ynglen inte dit. Men forskarna tittar också på det material som används som substrat och vilken form ramperna ska ha.

– Det senaste vi har gjort är att titta u-formade ramper som används i Nordamerika, istället för plana. Vi håller på att analysera nu men det finns tecken på att de kan fungera bättre, i synnerhet om det är högre flöden.

Ålyngelledare minskar inte kraftproduktionen

Ålyngelledare har en stor fördel: de kan användas utan att tvingas minska kraftproduktionen. För att hjälpa ålen som ska nedströms finns inga sådana lösningar. Konflikten mellan elproduktion och åtgärder för att hjälpa ålen skulle lösas med de miljöprövningar av svenska vattenkraftverk som EU har tvingat fram, se faktaruta.

I december 2022 beslutade regeringen att pausa miljöprövningarna med hänvisning till att all el behövs.

– Det är klart att det finns en intressekonflikt men forskningen syftar till att hitta åtgärder som fungerar för fisken samtidigt som de ger en minimal produktionspåverkan, säger Olle Calles.

Olle Calles nämner Hertingforsens kraftverk i Falkenberg som exempel för att visa hur stor, eller liten, påverkan kan bli. Där har ett snedställt galler installerats som leder fiskarna till en öppning vid sidan av turbinerna där de kan simma vidare.

– Där spiller man i snitt 200 liter per sekund, eller 0,2 kubikmeter per sekund. Är det högt flöde och turbinerna går för fullt och vatten spills så kostar det i stort sett ingenting, säger Olle Calles.

Så varför införs inte snedställt galler överallt?

– Den här lösningen har tagits fram tillsammans med kraftbolagen och är något som de välkomnar. Sedan är man inte överens om var det ska implementeras, vissa tycker att det ska ske överallt, andra bara där det finns stort behov.

Vilka kraftverk som kommer att behöva göra vad kommer att avgöras när miljöprövningen återupptas i början av 2024. En process som beräknas pågå i 20 år.

Text: Johan Frisk på uppdrag av forskning.se

Ål eller el? Regeringen pausar miljöprövning

För drygt 20 år sedan beslutade EU om ett ramdirektiv för vatten, även kallat Vattendirektivet. I direktivet finns krav på vad EU-länderna minst ska klara av vad gäller vattenkvalitet och tillgång på vatten. I Sverige infördes vattendirektivet i svensk lagstiftning år 2004.

I januari 2019 gav regeringen HaV, Energimyndigheten och Svenska Kraftnät i uppgift att ta fram ett förslag till en nationell plan för omprövning av vattenkraften. Planen lämnades till regeringen i oktober 2019. Arbetet med omprövningar började i februari 2022 och beräknas pågå under 20 år. I december 2022 beslutade regeringen att pausa omprövningarna i ett år.

Inlägget Flest ålar dör i ett vattenkraftverk dök först upp på forskning.se.

Läs mer